Communications of the ACS, Vol 7, No 1

Font Size:  Small  Medium  Large

نحو نظام آلي لمراقبة تنفيذ البرامج الأكاديمية من خلال الأهداف

أحمد الحسين السيد نغميش

Abstract


ملخص البحث

تتجه المؤسسات التعليمية نحو تطبيق معايير الجودة والحصول على الاعتماد الأكاديمي للبرامج التعليمية التي تقدمها سواء من هيئات محلية أو منظمات عالمية. ونظراً لأن الهدف ليس الاعتماد في حد ذاته بل الهدف الأسمى هو مراقبة تنفيذ وتطبيق المعايير وخاصة ما يتعلق بالعملية التعليمية، لذا فكان من الضروري أن تعمل المؤسسات التعليمية على التحقق من تنفيذ أهداف البرامج الأكاديمية وقياسها. ونظراً لأن كل برنامج تعليمي يحتوى على عدد كبير من المقررات ولكل مقرر أهداف تربوية (مخرجات تعلم) تخدم أهداف البرنامج، لذا فإنه من المنطقي أن يتم مراقبة تنفيذ الأهداف التربوية للمقررات وقياسها لكي يتم مراقبة تنفيذ أهداف البرنامج وقياس مدى تحقق تلك الأهداف وذلك بغرض التأكيد على تحقيقها إن تم ذلك، أو دراسة مواطن الضعف في حالة عدم الوصول إلى نسبة رضا محددة عن تحقيق أحد الأهداف. ولمراقبة الأهداف التربوية لكل مقرر فإن ذلك يتطلب قياسها من خلال أدوات التقييم المباشرة المستخدمة في المقرر سواء كانت اختبارات تحريرية أو عملية أو شفوية أو مشروعات أو بحوث إلى غير ذلك من الأدوات وهذه العملية تحتاج لحسابات معقدة.

في هذا البحث أقدم مقترح بتطوير نظام آلي يساعد المسؤولين في مراقبة تحقيق أهداف البرنامج وقياسها. أيضا يقوم النظام بتوليد الاختبارات التحريرية آلياً وذلك من خلال جدول المواصفات لضمان تحقيق الاختبارات لمواصفات الجودة ومن خلال النظام أيضاً يمكننا تحديد مواطن الضعف في حالة عدم الوصول لنسبة الرضا من تحقق الأهداف.

 

Toward an Automated System to Monitor the Implementation of Academic Programs through Objectives

Abstract.

Educational institutions are heading towards the application of quality standards and obtain accreditation to their academic programs from both local and international organizations. Because the goal is not just to obtain accredition, but the ultimate goal is to monitoring the implementation and application of standards, especially with regard to the educational process, so it was essential to the educational institutions to verify the implementation of the objectives of the academic programs and measure them. Because each academic program contains a large number of courses and each course learning outcomes serve the objectives of the program, so it is logical that is monitoring the implementation of the course learning outcomes and measure them to monitor the implementation of the program objectives and measure the achievement of those objectives in order to emphasize the realization of them, or for studying the weaknesses in the case of lack of access to specific satisfaction rate for achieving the objectives. To monitor the learning outcomes for each course, this requires measure them using direct assessment tools used in the course, whether written tests, practical tests, oral tests, research projects or other tools and this process will require complex calculations. In this paper, I introduce a proposal to develop an automated system to monitor the implementation of academic programs through objectives and measure them. The system also automatically generate written tests through table of specifications for ensuring that the tests apply the good characteristics and we can also identify the weaknesses in the case of lack of access to the level of satisfaction with the achieved objectives.


Full Text: PDF